Kolekcje:

Smart Prime Strong Select
PL
Twój koszyk

Brakuje [[value]] [[currency]] do darmowej dostawy.

Otrzymujesz darmową dostawę!

Wartość koszyka: 0,00 zł do kasy

Odszkodowanie za opóźniony lot – jak się ubiegać i kiedy przysługuje?

Odszkodowanie za opóźniony lot – jak się ubiegać i kiedy przysługuje?

Kiedy linie lotnicze zobowiązane są do wypłaty odszkodowania za opóźniony lot?

Zarówno polskie, jak i unijne przepisy ściśle regulują to, kiedy można starać się o odszkodowanie za opóźniony lot od linii lotniczych. Nie każde opóźnienie spełnia przesłanki do otrzymania rekompensaty finansowej. O finansowe zadośćuczynienie z powodu opóźnionego lotu można się ubiegać, jeśli pasażer przybywa do miejsca docelowego z co najmniej 3-godzinnym opóźnieniem. Jeśli zdarzy się, że lot jest opóźniony, ale w czasie trwania podróży ten czas został nadrobiony i pasażer dotarł do miejsca docelowego na czas, nie ma podstaw do występowania z roszczeniem wobec linii.

Opóźniony lot, a brak gratyfikacji finansowej

Nie każde opóźnienie wiąże się z możliwością uzyskania odszkodowania, jednak w przypadku opóźnienia lotu, warto znać prawa pasażerów linii lotniczych. Choć opóźnienie do 2 godzin nie daje możliwości uzyskania odszkodowania, to linia lotnicza ma obowiązek zapewnienia napojów i posiłków w ilości odpowiedniej do czasu oczekiwania. Musi też zapewnić pasażerom dwie rozmowy telefoniczne oraz możliwość wysłania dwóch maili, jeśli zachodzi taka potrzeba.

Długie oczekiwanie na lot zastępczy, to znaczy konieczność czekania jedną lub więcej nocy sprawia, że linia lotnicza zobowiązana jest do zapewnienia hotelu oraz transportu do niego z lotniska. Jeśli długość oczekiwania na lot zastępczy wynosi powyżej 5 godzin, pasażerowi przysługuje zwrotu pieniędzy za bilet lub możliwość dotarcia do miejsca docelowego za pomocą innego połączenia.

Nie każde opóźnienie wiąże się więc z możliwością uzyskania odszkodowania. Warto jednak znać swoje prawa przed wylotem i skutecznie je egzekwować.

Na jakie kwoty możesz liczyć?

Wysokość odszkodowania za opóźniony lot zależy od kilku czynników. Dotyczy, jak już wspomniano, opóźnień powyżej 3 godzin. Uzależnione jest także od długości trasy oraz tego, czy lot odbywał się w całości na terenie Unii Europejskiej, czy także poza nią. Jeśli lot odbywał się na terenie Unii Europejskiej i czas opóźnienia przekraczał 3 godziny, odszkodowanie przysługuje w wysokości:

  • 250 €, gdy trasa nie przekracza 1500 km;
  • 400 € na trasach powyżej 1500 km.

W przypadku, gdy lot kończy się lub zaczyna poza krajem UE, można oczekiwać odszkodowania za opóźniony lot w wysokości:

  • 400 € na trasach od 1500 do 3500 km;
  • 600€ na trasach dłuższych niż 3500 km.

Warto pamiętać, że możesz uzyskać odszkodowanie za opóźniony lot bez względu na to, czy lecisz regularnymi liniami lotniczymi, czy w przypadku lotów czarterowych. Przepisy mają zastosowanie bez względu na rodzaj lotu. Jeśli lot zostanie odwołany, obowiązują dodatkowe możliwości uzyskania odszkodowania lub opieki, jaką muszą zapewnić linie lotnicze.

Warunki otrzymania odszkodowania za opóźniony lot

Jak już wspomniano, możliwość uzyskania odszkodowania dotyczy opóźnienia lotów dłuższego niż 3 godziny. Tu warto też wspomnieć, że odwołanie lotu także powoduje konsekwencje dla linii lotniczych. Aby uzyskać odszkodowanie, należy zgłosić reklamację. Formularz reklamacyjny można znaleźć na stronach ECK – Europejskiego Centrum Konsumenckiego. Zawiera on między innymi dane lotu i wszelkie niezbędne informacje, pozwalające ustalić zasadność roszczenia. Tam też znajdziesz informacje dotyczące prawa pasażera do odszkodowania i jego wysokości. Wysyłając reklamację, należy pamiętać o zachowaniu potwierdzenia wysyłki. Linia lotnicza ma 30 dni na ustosunkowanie się do reklamacji. Jeśli przewoźnik lotniczy w tym czasie nie ustosunkuje się do reklamacji lub ją odrzuci, można skorzystać z pomocy Rzecznika Praw Pasażera, jeśli lot odbywa się z terytorium Polski, ECK Polska – gdy linia lotnicza zarejestrowana jest w jednym z krajów UE z wyłączeniem Polski lub do NEB kraju, z którego planowany był odlot.

Warto wiedzieć, że wiele linii lotniczych udostępnia formularze reklamacyjne na swoich stronach internetowych, co ułatwia sprawne złożenie wniosku reklamacyjnego i sam przebieg procedury.

Wyjątki od reguły, czyli nadzwyczajne okoliczności

Warto wiedzieć, że czasem linie lotnicze nie są w stanie zapobiec wypadkom losowym, które opóźniają lot. Zgodnie z przepisami, opóźnienie spowodowane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności, które doprowadziły do odwołania lotu, zwalniają przewoźnika z odpowiedzialności związanej z wypłatą odszkodowania. Do takich sytuacji należy, m.in.:

  • zagrożenie bezpieczeństwa,
  • zła pogoda,
  • zderzenie samolotu z ptakiem,
  • destabilizacja polityczna,
  • zamknięcie przestrzeni powietrznej,
  • klęska żywiołowa.

W takim przypadku odwołany lot nie powoduje obowiązku wypłaty roszczenia, gdyż jest uwarunkowany czynnikami niezależnymi od linii lotniczej.

Złożenie reklamacji – pilnuj terminu, by uniknąć przedawnienia roszczeń

Choć rozporządzenie (WE 261/2004) nie wskazuje terminu ubiegania się o odszkodowanie, warto pamiętać, że może on być różny w różnych krajach. Przepisy wskazują, że w przypadku, gdy w umowie przewozu nie wybrano prawa właściwego, zastosowanie mają przepisy kraju, w którym podróżujący ma zwykłe miejsce pobytu, czyli w przypadku zdecydowanej większości Polaków – Polska. Dzieje się tak tylko pod warunkiem, że lecimy do lub z Polski. Jeśli tak nie jest, zastosowanie mają przepisy prawa kraju, w którym zarejestrowana jest linia lotnicza.

W przypadku Polski przepisy dają rok na złożenie reklamacji, ale w innych krajach jest to okres nawet kilku lat. Warto jednak nie zwlekać i złożyć reklamację na odwołany lot jak najszybciej. W przypadku opóźnionego lotu warto zatrzymać kartę pokładową, choć coraz częściej linie lotnicze nie wymagają tego typu dokumentów podróży.

Opóźniony lot z winy przewoźnika powoduje szereg niedogodności, które mogą być zrekompensowane opieką linii lotniczych nad pasażerami, jeśli opóźnienie nie trwa długo, ale także wypłaceniem odszkodowania, gdy odwołaniu lotu nie towarzyszą nadzwyczajne okoliczności. Warto znać swoje prawa, by podróże lotnicze nie powodowały frustracji czy stresu.

/userdata/public/news/images/35.jpg

Komentarze do wpisu (0)

do góry
{nocache:e4decfffa84c8a39ef109a92c5267578#0}
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium