WINGS | Walizki i torby podróżne - Sklep internetowy

Kolekcja STRONG już od 139zł

Kolekcje:

Smart Prime Strong Select
PL
Twój koszyk

Brakuje [[value]] [[currency]] do darmowej dostawy.

Otrzymujesz darmową dostawę!

Wartość koszyka: 0,00 zł do kasy

Zgubiony bagaż – co robić w takiej sytuacji?

Zgubiony bagaż – co robić w takiej sytuacji?

 

Problemy na lotnisku – zagubienie, uszkodzenie i opóźnienie 

Lotnisko to miejsce, gdzie do nieprzyjemnych przygód z bagażem dochodzi najczęściej. Dzieje się tak dlatego, że nadając bagaż rejestrowany, oddajemy go pod opiekę pracowników lotniska. Ci nie zawsze postępują z nim ostrożnie. To dlatego walizki czasem pękają, rozdzierają się, czy ulegają innym uszkodzeniom. Bywa także, że trafiają nie tam, gdzie powinny i zamiast lecieć z nami samolotem, trafiają do innego. To oczywiście przypadki, ale się zdarzają. W takiej sytuacji często mamy do czynienia z opóźnionym bagażem. Linie lotnicze w miarę możliwości dostarczają taki bagaż na miejsce z opóźnieniem. Bywa także, że bagaż zaginie i niemożliwie jest jego odzyskanie. Każda z tych sytuacji oznacza konkretne niedogodności i dodatkowe koszty, które musimy ponieść, by móc normalnie funkcjonować w miejscu docelowym podróży. Zakup odzieży, środków higienicznych, kosmetyków – to wszystko ma swoją cenę. 

Co zrobić w przypadku zagubienia lub uszkodzenia bagażu na lotnisku?

Jeśli po wylądowaniu nie możemy znaleźć bagażu lub jest on uszkodzony, należy natychmiast, jeszcze na lotnisku, udać się do punktu obsługi i wypełnić formularz PIR - Property Irregularity Report. Dodatkowo warto zachować wszelkie dokumenty, jak karty pokładowe, potwierdzenie nadania bagażu oraz rachunki za rzeczy, które musimy kupić, żeby móc normalnie funkcjonować, jak szczoteczka do zębów czy bielizna. Na niektórych lotniskach dostępne są tak zwane „pakiety ratunkowe”, które można otrzymać w punktach oznaczonych jako „Lost Luggage”. Wszelkie szkody należy zgłaszać przewoźnikowi, a więc linii lotniczej, z której usług korzystaliśmy. W przypadku uszkodzenia bagażu mamy na to 7 dni. Jeśli bagaż zaginął lub został opóźniony, mamy 21 dni, by to zgłosić. Warto zawsze sprawdzić na stronie linii lotniczej warunki zgłoszenia reklamacji i niezbędne dokumenty, jakie trzeba przedstawić, by jej rozpatrzenie przebiegało możliwie najsprawniej.

Na jakie odszkodowanie można liczyć?

W bagażu przewozimy różne rzeczy – bardziej lub mniej wartościowe. Wszystkie są jednak istotne na wakacjach. Przewoźnik jednak nie ponosi nieograniczonej odpowiedzialności za wartość zgubionego bagażu. Limit ten jest odgórnie ustalony. Na podstawie Konwencji montrealskiej i przepisów Parlamentu Europejskiego odpowiedzialność linii lotniczych za zgubiony lub uszkodzony bagaż wynosi 1288 SDR (specjalna jednostka rozrachunkowa), co w roku 2022 oznacza równowartość 8010,72 zł. Warto pamiętać, że odszkodowanie za bagaż przysługuje tylko wtedy, gdy został on powierzony obsłudze lotniska lub znajdował się w samolocie. Nie dotyczy to sytuacji, gdy do uszkodzenia bagażu lub jego zagubienia dojdzie na terenie lotniska, gdy bagaż był jeszcze pod naszą opieką.

Przezorny zawsze ubezpieczony, czyli kiedy warto się dodatkowo ubezpieczyć?

Jak wspomniano, przewoźnik odpowiada wyłącznie za powierzony mu bagaż i to tylko do określonej przepisami kwoty. Co jednak w przypadku, gdy wartość rzeczy znajdujących się w walizce jest wyższa? Warto dodatkowo wykupić ubezpieczenie bagażu, które pokryje tę różnicę i pozwoli odzyskać większą kwotę za zgubiony lub uszkodzony bagaż. Takie ubezpieczenie dodatkowo obejmuje nie tylko bagaż będący pod opieką linii lotniczych, ale także wtedy, gdy jest pod naszym nadzorem. Jeśli to my go zgubimy lub ulegnie on uszkodzeniu, będąc pod naszą pieczą, także możemy uzyskać odszkodowanie. Dotyczy to także sytuacji, gdy oddajemy bagaż do punktu przechowania i mamy pokwitowanie. Wybierając ubezpieczenie, warto zapoznać się z jego ogólnymi warunkami, by wiedzieć, jakie są wyłączenia i czego ono nie obejmuje, by w razie konieczności skorzystania z odszkodowania nie być niemile zaskoczonym.

Jak zapobiec nieprzyjemnym niespodziankom związanym z bagażem?

Na zgubienie czy opóźnienie bagażu przez linię lotniczą nie mamy wpływu. Możemy jednak zmniejszyć w pewnym stopniu ryzyko uszkodzenia bagażu na lotnisku. Jak to zrobić? Kupując odpowiednie walizki. Jeśli dużo podróżujemy i nadajemy bagaż rejestrowany warto wybrać walizki z polipropylenu, który jest materiałem twardym, ale jednocześnie elastycznym. Można też wybrać walizki miękkie, na przykład z materiału Codura, który jest odporny na rozdarcia. Dzięki temu ryzyko uszkodzenia samej walizki, ale także wnętrza bagażu jest mniejsze. Nie niweluje to całkowicie tej możliwości, ale z pewnością dodatkowo zabezpiecza bagaż, nawet jeśli nie będzie on traktowany z należytą ostrożnością.

A co z zagubionym bagażem w czasie podróży pociągiem? 

Podróżujemy w różny sposób, a pociąg jest jednym z popularnych środków komunikacji. Bywa, że także w nim zagubimy bagaż. Co zrobić w takiej sytuacji? Należy jak najszybciej skontaktować się z przewoźnikiem i poinformować o zaistniałej sytuacji. Można to zrobić bezpośrednio na dworcu kolejowym, o ile jest taka możliwość lub wyszukać numer telefonu w Internecie na stronie przewoźnika, który poinformuje nas o dalszych krokach postępowania. W takim wypadku warto podać cechy charakterystyczne walizki. Dobrze, jeśli ma ona wyróżniający ją kolor. Tak z pewnością szybciej będzie ją można zidentyfikować. Warto więc nie bać się kolorowych walizek. Są one także łatwiejsze do identyfikacji podczas odbioru na taśmie bagażowej na lotnisku.

Utrata, uszkodzenie czy opóźnienie bagażu to zawsze pewna uciążliwość, wiążąca się z niedogodnościami. Warto jednak pamiętać, że nie jesteśmy bezradni w takiej sytuacji i możemy uzyskać pomoc, a także rekompensatę za utracony bagaż. Trzeba tylko wiedzieć, jak postąpić w takiej sytuacji i znać swoje prawa.

 

Zapraszamy do zapoznania się z naszym asortymentem walizek małych, średnich oraz dużych!




/userdata/public/news/images/31.jpg

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium